Sommar i Sälen

Pappan i familjen har nu också semester och förra veckan spenderade vi i Sälen. Det var vårt första besök i Sälen i Dalarnas län. Vi har aldrig varit där på vintern, eftersom vi inte åker skidor. Det var hur vackert som helst – och boendet är billigt. Det här inlägget blir lite som en reseguide. 🙂

Du kan hyra en fin stuga med bastu i Sälen för ca 350 kr per natt. Vi bodde i Joängsbyn nära Hundfjället. Vi har tidigare åkt till Gränna, Halmstad, Göteborg… och betalat lika mycket för en natt som för fyra nätter i Sälen. Naturen är otroligt vacker och det finns mycket att se och göra.

På Ica Nära i Sälen hittade vi en guide (tidning) som hjälpte oss att hitta sommaraktiviteterna. Annars är det rätt så svårt att googla sig till allt. Med hjälp av den skriftliga guiden och Google Maps samt skyltarna i Sälen, hittade vi våra mål.

Dagarna började vi med en mysig frukoststund på altanen. Stugan är omgiven av skog och det är väldigt fridfullt. Det luktar ju så gott också.

Första dagen åkte vi lift upp till Gustavbacken med Gustav Express. Vi var alltså tre barn, 12, 9 och 6 år, två vuxna och en hund i liften. Det finns enkelbiljetter att köpa i Skistarshoppen på plats i Lindvallen. En enkelbiljett är att rekommendera på sommaren om man ska vandra i fjällen. Många åker mountainbike ner från fjället och då passar tex endagsbiljetten bättre, men den är också mycket dyrare. Vi blev glatt överraskade att det fanns enkelbiljetter att köpa. Annars hade vi fått betala 1000kr för hela familjen för en tur upp till fjället med liften. Nu betalade vi bara 340 kr för hela familjen. Liften var för oss en ny upplevelse. Vi var rädda och förtjusta samtidigt. Utsikten är ju vacker, men det är högt upp. Jag höll hårt i Mr Aston hela vägen medans pappa M hade koll på barnen. Liften ner var läskigare än upp då man ser hur högt upp man är. Dessutom stannade liften en gång när vi var på väg ner igen, så hastigt att vagnen började gunga. Vi stod stilla en stund och jag var rädd för att det var strömavbrott. Att liften stannar är säkert rätt vanligt, men vi är ju ovana åkare, så vi visste inte. Uppe på fjället, promenerade vi till Stensjön. Vägen är skyltad och det är många som vandrar samma väg, så det är lätt att hitta. Vid Stensjön stannade vi för fika som vi hade tagit med oss och tittade på de konstiga stenarna. Barnen och hunden vadade i vattnet också, men stenarna är vassa.

Andra dagen åkte vi till Tjärnhedens bad. Vid Tjärnhedens Idrottsplats finns en utomhuspool som är obevakad. Det kostar inget att bada där och det finns en barnpool och en stor pool, toaletter och omklädningsrum. Ett toppenställe! Det var riktigt skönt och avslappnande att plaska i poolen och se fjällen och skogen runtomkring sig. Minus var insekterna som bet oss.

Efter badet och på vägen tillbaka till Joängsbyn (det är långa avstånd mellan aktiviteterna), stannade vi i Lindvallen igen och åt varsin våffla i Ylvas våffelstuga. Det finns våffelstugor överallt i Sälen. Ylvas våffelstuga ligger i Gustavsbacken och vi tittade på alla bikers och liftarna under tiden som vi åt våra våfflor. Nu såg vi också att liftarna stannade flera gånger och inte bara den gången vi åkte ner. De stannar väl när någon behöver extra tid på sig att kliva på eller av. Denna våffelmåltid var vår dyraste under hela resan. ca 400 kr för fem våfflor, dricka och kaffe. Våfflorna var tjocka och goda. Annars åt vi inte ute på andra ställen utan lagade maten i stugan, grillade och tog med oss fika på våra utflykter.

Tredje dagen åkte vi till Fulufjällets nationalpark för att se Njupeskärs vattenfall. Denna naturupplevelse var den häftigaste på resan. Det tog cirka 1 timme och 20 minuter att ta sig till Mörkret från Sälen. En lång dagsutflykt, väl värt tiden. Vägarna är smala, backiga och krokiga, så åkandet tar lite längre tid.

När vi kom fram och innan vi började färden mot vattenfallet, laddade vi med glass i restaurangen som finns vid starten och besökte toaletterna. Mr Aston fick också dricka vatten vid Hundvattningen.

Vägen till vattenfallet är skyltad. Den är delvis bra med plankor men också brant och grusig på sina delar.

Det var en solig och varm dag, så vi var svettiga. Vattenfallet är nog trevligare att besöka en molnig dag. Det fanns många sittplatser på vägen till vattenfallet, där vi stannade för att vila benen och dricka. Naturen är otroligt vacker. När stigen närmar sig vattenfallet är den som brantast och jag var lite orolig för att barnen skulle halka ner. Det gäller att hålla koll på barn och hundar. Vi såg även två katter i koppel som skulle besöka vattenfallet och en barnvagn, så det går visst att ta sig långt fram även med vagn. Jag hade nog inte orkat skjuta på en vagn också. Sista biten fram består av branta trappor och en smal gångbro. Vi tog oss ända fram till vattenfallet och stannade där för att fota, dela händelser på sociala medier och njöt av utsikten.

Jag läste i Sälenguiden att världens äldsta träd, Old Tjikko finns på toppen av Vattenfallet. Jag såg en person stå uppe på vattenfallet. Jag skulle tro att det var en fotograf. Söker man på #njupeskärsvattenfall #njuperskärsfallet osv.. på instagram så hittar man många fina bilder från vattenfallet. Vintertid kan man klättra uppför det isiga vattenfallet. Sommartid får man väl ta någon annan väg då det finns risk för stenfall.

Det var mycket folk längst framme vid vattenfallet, där det också finns sittplatser, så vi bestämde oss för att äta vårt fika någon annanstans. Det fanns ju många ställen att stanna på, på vägen till vattenfallet. Färden tillbaka valde vi en annan väg, men den vägen hade inte lika många sittplatser utmed stigen tyvärr. Den andra vägen, hade heller inga branta trappor, så jag tror att tjejen med barnvagnen hade valt den andra vägen och kanske redan visste hur den såg ut. Vi följde ju bara skyltarna och strömmen av folk. Vi hittade en rastplats till slut i alla fall och kunde fylla på energidepån med ballerina och festis. Vi såg att det var regn och åska på väg och precis när vi kom fram till vår bil igen, öppnade sig himlen.

Sammanlagt gick vi cirka 3-4 km fram och tillbaka till vattenfallet.

På kvällarna i stugan, spelade vi mycket sällskapsspel, tittade på tv, bastade, grillade och pillade på våra mobiler.

En kväll spelade vi Jenga som påminde oss om stenarna på Stensjön.

Vi har redan börjat fundera på nästa sommars semestermål i fjällen igen. Kanske blir det Säfsen nästa år som ligger närmare Mariestad. Vi får se…